top of page
  • Εικόνα συγγραφέαΓαρυφαλλιά Γανωτοπούλου

Θηλασμός και διατροφή



Ποιες τροφές απαγορεύονται στο θηλασμό;

Τι πρέπει να τρώω για να κατεβάσω γάλα;

Ποιες τροφές να αποφεύγω για να μην έχει κολικούς το μωρό;


Αυτές και άλλες τόσες ερωτήσεις υπάρχουν στο μυαλό κάθε νέας μαμάς!


Αυτό το άρθρο μου, θα δώσει λύσεις σε μύθους για την διατροφή της θηλάζουσας αλλά και την αύξηση της ποσότητας του μητρικού γάλακτος.


Ας πάρουμε λοιπόν τα πράγματα από την αρχή!


Κάθε γυναίκα ως θηλαστικό ον έχει δημιουργηθεί με σκοπό να μείνει έγκυος, να γεννήσει το μωρό της, και να το θηλάσει, είτε αυτό είναι ένα είτε όσα μπορούν να βγουν από την κοιλιά της.

Άρα λοιπόν γεννιέται με την βασική προϋπόθεση ότι θα έχει γάλα προκειμένου να θηλάσει και να θρέψει τα μωρά της. Το μόνο που χρειάζεται, είναι ένα ή περισσότερα μωρά κολλημένα πάνω στο στήθος τους, για όση ώρα αυτό ή αυτά επιθυμούν!


Εκεί ακριβώς βρίσκεται και το μυστικό!


Η παραγωγή μητρικού γάλακτος επηρεάζεται από τη ζήτηση.

Το στήθος δεν είναι αποθηκευτικός χώρος θα λέγαμε ότι είναι το εργοστάσιο της παραγωγής.

Όσο λοιπόν χτυπούν την πόρτα του εργοστασίου οι πελάτες τόσο το εργοστάσιο θα παράγει γάλα.

Σαν να λέμε όσο το μωρό έρχεται σε επαφή με το στήθος της μαμάς του, τόσο εκείνη θα παράγει γάλα για την δεδομένη και μόνο στιγμή.


Εδώ μπορούμε να αναφέρουμε ότι ένα νεογέννητο μωρό είναι αναγκαίο να θηλάζει τουλάχιστον 12 φορές το εικοσιτετράωρο, δηλαδή περίπου κάθε 2 ώρες, και να παραμένουν στο στήθος όσο αυτό έχει ανάγκη. Πολλές φορές μπορεί να κοιμάται την ώρα που θηλάζει όμως οι θηλαστικές του κινήσεις δίνουν το έναυσμα μέσω της θηλαίας άλου στον εγκέφαλο της για να παράγει γάλα αλλά και ότι άλλο χρειάζεται εκείνη τη στιγμή.


Η διατροφή της μητέρας θα πρέπει να είναι πλήρης και ισορροπημένη και σε φυσιολογικές ποσότητες.

Δεν θα πρέπει να αποφεύγετε καμία τροφή εκτός κι άν μητέρα είναι αλλεργική σε κάποια ή αισθάνεται δυσφορία όπως, ας πούμε, η φασολάδα. Εάν σε μία μαμά προκαλεί φούσκωμα και αέρια, τότε το ιδανικό θα ήταν, να την αποφεύγει έτσι ώστε να μην αισθάνεται άσχημα αλλά και να μην επηρεάσει το μωρό της. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα αποφεύγει για πάντα το μωρό της με τρώει φασολάδα, μπορεί να κάνει ένα τεστ για να δει εάν του δημιουργεί πρόβλημα.


Η θηλάζουσα μανούλα καταναλώνει το 30% της ημερήσιας ενέργειας της, στην παραγωγή του μητρικού γάλακτος και έχει ανάγκη από όλες τις βιταμίνες τα μέταλλα και ιχνοστοιχεία πού βρίσκονται σε καλές ποιοτικές τροφές.

Το ημερήσιο διαιτολόγιο της θα πρέπει να απαρτίζεται από φρούτα και λαχανικά βρασμένα ή ωμά, πολύ καλή πηγή πρωτεΐνης, κρέας ή ψάρι ή αυγά, όσπρια, ξηρούς καρπούς και μπόλικο νερό. ( Extra tip αν η μητέρα την ώρα του θηλασμού διψάει και χρειάζεται να πιει νερό τότε αυτό είναι ένα δείγμα ότι εκείνη τη στιγμή "κατεβάζει" γάλα και το μωρό της θρέφεται κανονικά).


Άλλωστε όλες οι ουσίες, οι γεύσεις ακόμα και τα αρώματα των τροφών περνάνε με έναν μαγικό τρόπο μέσα από το γάλα, στο μωρό που με τη σειρά του τις γνωρίζει και θα συνεχίσει να τις τρώει αργότερα.


Καλό θα ήταν να αποφεύγεται:


Η ζάχαρη γιατί α) μπορεί να φέρει υπερένταση στο μωρό και τη μαμά β) η μητέρα θα δυσκολευτεί να χάσει τα παραπανίσια κιλά, της εγκυμοσύνης γ) ο εθισμός που προκαλεί η ζάχαρη μπορεί να επιβάλλει έναν ανθυγιεινό τρόπο διατροφής.


Τα γαλακτοκομικά και ειδικά από αγελαδινό γάλα γιατί α)έρευνες έχουν αποδείξει ότι δημιουργούν αλλεργίες στο μωρό αλλά και την μαμά β) η τροφή που προέρχεται από γάλα αλλού θηλαστικού είδους δεν είναι ιδανική για τον άνθρωπο. Το πλησιέστερο γαλακτοκομικό είδος τροφής στον άνθρωπο μπορεί να προέρχεται από ο γαϊδούρα ή κατσίκα πάντα όμως σε περιορισμένες ποσότητες.


Εσπεριδοειδή όταν η χρήση τους υπερβαίνει κατά πολύ την ημερήσια δόση, δηλαδή πάνω από ένα ποτήρι φρέσκο χυμό πορτοκαλιού συν μπόλικο λεμόνι στα φαγητά, και πολλά μανταρίνια, ( ειδικά όταν αυτά παραείναι ξινά), αυτό μπορεί να κάνει, περισσότερο όξινα ούρα που μπορεί να δημιουργήσουν σύγκαμα στο μωρό.


Τα ανθρακούχα ποτά γιατί δεν έχουν να μας προσφέρουν απολύτως τίποτα.


Το αλκοόλ γιατί και αυτό δεν έχει να μας προσφέρει τίποτα βέβαια ένα ποτηράκι καλό κρασί πότε κανέναν δεν έβλαψε


Ο καφές αν θέλεις τη συμβουλή μου καλό είναι να μην πίνεις κανέναν καφέ την ημέρα, υπερένταση που μπορεί να φέρει σε σένα και το μωρό σου πίστεψέ με θα σε κάνει να μην μπορείς να τα βγάλεις πέρα. Αντικατέστησε τον με αφέψημα βοτάνων ή καφέ ρεβυθιού ή έστω πιες έναν καφέ και όχι πολύ δυνατό, την ημέρα.


Το κάπνισμα… εννοείται ότι απαγορεύεται.




Πρέπει να παραδεχθούμε ότι αυτό μεταβατικό στάδιο της ζωής της γυναίκας, από η γυναίκα, σε μητέρα είναι τόσο δυνατό, απότομο και καθοριστικό και δεν είναι καθόλου εύκολο.

Οι ορμόνες κάθε νέας μαμάς, χορεύουν σε τρελούς ρυθμούς. Τα συναισθήματά της μπορούν άνετα να χαρακτηριστούν υπερβολικά όμως είναι η πραγματικότητα και πρέπει να την αποδεχτούμε.


Η μαμά χρειάζεται και αυτή το δικό της χώρο και χρόνο για να αντιληφθεί την κατάσταση στην οποία βρίσκεται!

Ένστικτο της είναι αυτό που την καθοδηγεί.

Για να μπορέσει να λειτουργήσει χρειάζεται ένα περιβάλλον ήρεμο, συμπονετικό, ευέλικτο και καθόλου εγωιστικό.

Οι βασικές της ανάγκες όπως ο ύπνος, η καθαριότητα, η τροφή, η άσκηση, αλλά και ο ελεύθερος χρόνος θα πρέπει να είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας της.


Αυτές και μόνον αυτές είναι οι απαραίτητες προϋποθέσεις για πολλούς και απολαυστικούς θηλασμούς και δημιουργία υγιείς σχέσεις, μητέρας παιδιού.




Αυτό το άρθρο αποτελεί βοήθεια από γυναίκα-μητέρα προς κάθε γυναίκα-μητέρα, αφιλοκερδώς και με πολύ αγάπη και σεβασμό στο δύσκολο έργο που έχει να διεκπεραιώσει!

Οι πληροφορίες που αναφέρονται σε αυτό το άρθρο έχουν αντληθεί από τα βιβλία της Άννας Πατσούρου Θηλασμός μια υπέροχη σχέση, από τις συναντήσεις και τα εγχειρίδια του συνδέσμου θηλασμού Ελλάδος https://www.lllgreece.org/ που είχα την ευκαιρία να συμμετέχω και να παρακολουθώ και τουλάχιστον πέντε χρόνια καθώς επίσης και από τις προσωπικές μου εμπειρίες στο οκτάχρονο ταξίδι του θηλασμού των παιδιών μου.










9 Προβολές0 Σχόλια

Πρόσφατες αναρτήσεις

Εμφάνιση όλων

Comments


bottom of page